Categories
Bonart

Arranz-Bravo, Norwegian i els grans projectes de 2019

El Norwegian Encore en construcció a les drassanes de Papenburg

Eduard Arranz-Bravo ha experimentat amb els límits de la pintura -i de l’art- durant tota la seva vida: fites com les accions de finals dels anys setanta o la sonada pintura mural que embolcalla la fàbrica Tipel (obra conjunta amb Rafael Bartolozzi) en són una bona mostra. En aquesta ocasió, Arranz-Bravo ha anat un pas més enllà i ha portat la pintura del llenç a l’acer del buc d’un creuer de la companyia Norwegian Cruise Line Holdings, batejat com Encore.

El president i Chief Executive Officer d’aquesta potència creuerista de recent creació, Frank Del Río, ha estat un dels responsables del fet que les naus de la companyia, pionera en aquest aspecte, incorporin dissenys artístics al llenç gegantí habitualment blanc que és la superfície d’un vaixell de grans dimensions. En paraules seves “els nostres dissenys icònics als bucs són un factor de reconeixement per la nostra empresa, i sabem que l’art llampant d’Arranz-Bravo combinarà a la perfecció amb les acolorides destinacions del Carib que el Norwegian Encore visitarà l’any proper”. Cal destacar també que Del Río sent una particular passió per l’art -també és col·leccionista-, i que en un dels darrers vaixells que va incorporar a la seva flota, el Norwegian Bliss, s’hi exposa una potent col·lecció artística, que segons Norwegian, és un complement que afegeix valor i millora l’experiència dels creueristes mentre són a bord. 

El buc que el pintor català ha guarnit amb la seva obra, l’Encore, està actualment ultimant la seva construcció a les drassanes de Meyer Werft a Papenburg (Alemanya) i està previst que arribi a les 167.800 tones brutes. Amb una capacitat per a 4.000 passatgers més tripulació, l’Encore serà catalogat amb la categoria Breakaway-Plus, la que més èxit ha tingut en la història de Norwegian Cruise. L’avarament del buc que passejarà l’obra més gran d’Arranz-Bravo pels oceans està previst per novembre d’aquest 2019 a Miami, on iniciarà la seva tasca fent creuers setmanals pel Carib oriental, que més endavant -cap al 2021-, quan passi a establir-se a Seattle, canviarà per travessies fins a Alaska. 

L’embolcall pictòric que l’artista català ha dissenyat per la nau de passatgers està basat en la combinació de colors purs, prou habitual en l’obra d’Arranz-Bravo: groc, vermell, verd i blau es combinen en franges i formes entortolligades que s’allarguen pels més de tres-cents metres d’eslora del vaixell. 

Tres grans projectes pel 2019

Com hem comentat d’inici, la pintura del buc és l’última baula d’una cadena que es remunta fins a finals dels anys seixanta a Parets del Vallès, on Arranz-Bravo i Bartolozzi van pintar la cèlebre fàbrica Tipel. La casualitat ha volgut que aquest 2019, cinquanta anys després, la factoria situada al costat de l’autopista C-33 direcció Barcelona estigui preparada per un procés necessari i exhaustiu de restauració. Els murals de la fàbrica, d’estètica a mig camí entre el pop i la psicodèlia amb tocs kitsch, juntament amb les característiques xemeneies recargolades i cridaneres seran restaurats després de cinc dècades a la intempèrie, recuperant així l’impacte cromàtic original que va subvertir la relació dels obrers amb el seu lloc de treball.

Aquest projecte de restauració dels murals de l’edifici Tipel -un total de dos mil metres quadrats- se suma a la pintura naval del pintor català, recuperant i reforçant el vessant més monumental de l’obra d’Arranz-Bravo.

No obstant això, aquests dos grans projectes no són els únics de grans dimensions en què el pintor està involucrat enguany. Seguint el rastre del Norwegian Encore, Eduard Arranz-Bravo ha rebut l’encàrrec d’elaborar una pintura monumental que presidirà la terminal de Norwegian Cruise Line a Miami. Aquesta terminal, que passa per ser la base d’operacions mundial de l’empresa naviliera, està en construcció des de maig del passat 2018 i està previst que finalitzi aquesta tardor. El disseny de la terminal busca ser una peça icònica de la façana marítima de Miami, en representació del paper igualment icònic que Norwegian ha suposat en el creuerisme modern; inspirada en la característica espiral dels nàutils i la temàtica marítima, la terminal ha estat dissenyada per l’estudi Bermello Ajamil & Partners. 

De nou, la figura del col·leccionista i CEO de Norwegian Cruise Line Frank Del Rio i el seu interès per l’art juguen un paper clau en la inclusió d’obra artística específicament comissionada per la nova terminal. De la mateixa manera que els seus creuers esdevenen llenços sobre els quals grans artistes com Eduard Arranz-Bravo deixen la seva petjada, i com també aquests mateixos creuers tenen al seu interior galeries d’art, el quarter general de Norwegian no podia quedar-se enrere: per això el pintor català ha creat una pintura de deu metres de llarg que ocuparà un dels punts clau de l’edifici, on serà vista pels centenars de milers de creueristes que en faran ús un cop inaugurada. 

Cal no oblidar que, segons el cronograma de l’empresa, la terminal està previst que inauguri la seva activitat amb la rebuda del Norwegian Encore i el seu primer viatge pel Carib. D’aquesta manera, se citaran a la capital de l’estat de Florida dues de les obres més grans mai realitzades per Eduard Arranz-Bravo: d’una banda, el buc de l’Encore, i de l’altra el “Bull of the Seas”, el gran llenç que el pintor català ha pintat per la base d’operacions de Miami de NCL. Amb tot, aquest 2019 és per l’artista un any de grans projectes, que se suma a l’exposició realitzada al juliol a l’Espai Cendrós de Sant Feliu de Guíxols.

Article publicat a Bonart d’Agost 2019

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.