Categories
Bonart

Entre la lluna i l’habitació: Yurian Quintanas

En l’edició d’aquest proppassat 2018, el jurat de la XXI Biennal d’Art Contemporani Català ha seleccionat, entre juntament amb deu creadors més, a l’artista visual Yurian Quintanas (Amsterdam, 1983). Nascut a Holanda però criat a Banyoles – actualment residint a Tona – Yurian Quintanas ha centrat la seva carrera en la fotografia i la investigació sobre el vessant documental a què aquesta pràctica ha anat sempre vinculada. En aquest sentit, Quintanas ha passat una dècada viatjant pel món a la recerca d’històries per convertir en imatges, portant a terme una tasca a mig camí entre la documentació i l’obra artística (que, en última instància, bé podria portar-nos a parlar d’un arxiu d’històries).

Tanmateix, en els darrers anys els seus interessos s’han anat desplaçant: des de la immensitat del món i la llunyania, ha anat estrenyent el cercle fins a arribar al centre de la vida: la llar. A través de dos projectes que es desenvolupen en paral·lel, anomenats Dream Moons i Silent Rooms, Yurian Quintanas treballa aspectes tan determinants com la casa i el fet oníric i la deconstrucció visual dels objectes que habiten la casa i cobren vida en l’absència de l’habitant humà.

El filòsof Gaston Bachelard deia que la casa (entesa com a llar) i l’univers (el món) no són simplement dos espais juxtaposats, sinó que, en la nostra imaginació, són contraris que es retroalimenten l’un a l’altre. En el cas d’en Yurian es dóna justament aquesta retroalimentació: l’experiència viscuda en els seus viatges cristal·litza en forma d’assaig sobre l’espai que ens és més proper i que sentim més nostre, la llar. D’una banda, el projecte Dream Moons narra un somni que té lloc a l’interior de la llar d’en Yurian i, mitjançant la combinació d’imatge i text, recerca transmetre la inestabilitat pròpia de la vivència onírica.

La falta de lògica i la incoherència dels somnis en combinació amb un entorn conegut com la pròpia llar converteix aquest projecte en un petit assaig visual sobre l’aparició d’allò sinistre, que lliga també amb l’altre projecte paral·lel, Silent Rooms. Aquest, recentment exposat a la Projekteria art Gallery de Barcelona, explora les possibilitats d’un animisme que insufla vida als objectes. En paraules de l’artista, aquest projecte és “una reflexió sobre la percepció que tenim de la realitat i de com un món aparentment conegut és alhora estrany i incontrolable”. Amb alguns matisos, veiem aquí un altre vessant el concepte d’allò sinistre – unheimlich – freudià ja treballat per Quintanas a Dream Moons, que en aquesta ocasió es fon amb una narrativa que parteix d’una pregunta com a premissa: “t’has preguntat mai què fan les teves coses quan no les veus?”.

A més de la recent exposició a La Projekteria – on va comptar amb una peça audiovisual creada ex professo pel grup patafísic Cabo San Roque- el projecte Silent Rooms va ser finalista en la secció de fotògrafs professionals de la categoria “Natura Morta” del Sony World Photography Award 2018. Paral·lelament, també li ha valgut la selecció com a talent emergent per part de la revista LensCulture. Aquests reconeixements són els darrers d’una llista que ha culminat el 2018 amb la selecció com a artista de la Biennal d’Art Contemporani Català.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.