“Perdre el cap (Ídols)” i “El Futur és Ara”, propostes de Catalunya i Andorra a la Biennal de Venècia 2019

Philippe Shangti – Enjoy your fucking dinner (2018)

Aquest 2019 Venècia es tornarà a situar a l’epicentre de l’art contemporani mundial amb la 58a edició de la Biennale, que s’inaugurarà el propvinent 11 de maig. Després de la intervenció sensorial d’Antoni Abad a la passada edició, enguany Catalunya hi participa – ja per setena vegada – sota el comissariat de l’arquitecte especialista en estètica i teoria de l’art Pedro Azara. Paral·lelament, Andorra també hi farà acte de presència, amb una proposta artística comissariada per Eva Martínez “Zoe”.


Catalunya a la Biennal 2019

Com ve sent ja habitual, la proposta del pavelló català ve organitzada des de l’Institut Ramon Llull, que el passat octubre va revelar la selecció del projecte “Perdre el cap (Ídols)” comissariat per Pedro Azara per al certamen artístic d’enguany. El comitè format per Dora Garcia, João Fernandes, Carles Guerra i Cèlia del Diego van trobar en aquesta proposta la pluralitat i la qualitat artístiques adequades per ser l’aparador de Catalunya a l’art contemporani mundial.

“Perdre el cap (Ídols)” és un projecte conjunt de creadors que representaran Catalunya no està format únicament per artistes, sinó que es tracta d’una empresa coral on artistes i professionals d’altres disciplines convergeixen amb el vessant més genuïnament artístic.  Els artistes Marcel Borràs, David Bestué i Albert García-Alzórriz col·laboraran amb la documentalista Dolors Magallón, tot plegat sota la supervisió curatorial, no ho oblidem, d’un arquitecte, el mateix Pedro Azara. La transdisciplinarietat és un tret característic de la carrera d’Azara, que ha comissariat exposicions d’índole molt diversa com ara ‘L’última mirada’ (Macba, 1997), ‘Mediterráneo. Del mito a la razón’ (CaixaForum, 2014) i ‘From Ancient to Modern. Archeology and Aesthetics’ (ISAW, Nova York, 2015); s’espera que “Perdre el cap (Ídols)” sigui un exemple d’aquesta confluència de talents i de l’enriquiment que fa possible la unió de visions diverses.

 

Andorra a la Biennal 2019

Amb l’artista i comissària Eva Martínez “Zoe” al capdavant, Andorra també serà present enguany a Venècia, amb la representació de l’artista Philippe Shangti (Toulouse, 1983). El projecte de l’artista francès, titulat “El futur és ara/Future is Now”, es pot interpretar en claus diverses, la primera d’elles ecològica: l’esgotament i malbaratament dels recursos naturals a la societat actual és una de les principals crítiques que se’n desprenen. Tanmateix, la intenció última de l’artista és la de plantar en la ment de l’espectador la llavor del pensament i l’esperança; cal imaginar un futur diferent des del present, repensar-lo i prendre accions en conseqüència.

Per primera vegada, Andorra portarà a Venècia una proposta artística que treballa amb el llenguatge del pop i el kitsch, ambdós centrats en l’impacte de la imatge i l’ús d’iconografia àmpliament reconeguda pel públic, com pot ser el llenguatge publicitari. Tant la contundència i impacte immediats sobre l’espectador com el discurs ecològic de Shangti van ser els elements determinants a l’hora de decantar l’elecció de la curadora Zoe entre els dos finalistes, el mateix Shangti i la proposta de Martín Blanco, que reflexionava entorn a la desconnexió de la realitat física que vivim degut l’expansió de la tecnologia dins les nostres vides.

Article publicat a Bonart 185

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.